Вступ 9 Частина I. ОСНОВИ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ПЛАНУВАННЯ НА ПІДПРИЄМСТВІ 11 Тема 1. Планування в системі менеджменту аграрного підприємства 11 1.1. Суть планування і його місце в менеджменті підприємства 11 1.2. Необхідність планування на підприємстві 15 1.3. Особливості планування в сільському господарстві. Обмеження планування на підприємстві 19 1.4. Принципи планування 22 1.5. Методи планування. Прогнозування в системі планування 24 1.6. Оцінка тенденцій і структурних змін у сільському господарстві України 32 1.7. Державне регулювання і підтримка сільськогосподарського виробництва та внутрішньогосподарське планування 52 Тема 2. Зміст та організація внутрішньогосподарського планування 59 2.1. Система планування та види планів підприємств 59 2.2. Організація планової роботи на сільськогосподарських підпри-ємствах.......................................... 63 2.3. Особливості планування за різних форм господарювання 67 2.4. Планування розвитку сільських територій 78 2.5. Етика планування. Особисті якості плановика 85 2.6. Оцінка та управління якістю планів 86 Тема 3. Поточне та оперативне планування. Планування роботи внутрішньогосподарських підрозділів 92 3.1. Суть, завдання, зміст і показники поточних (річних) планів 92 3.2. Поточні плани внутрішньогосподарських підрозділів та органі-зація внутрішньогосподарського розрахунку 97 3.3. Виробничі бюджети 103 3.4. Послідовність розробки поточних планів підприємств 106 3.5. Оперативне планування 109 Частина ІІ. ПЛАНУВАННЯ ВИРОБНИЦТВА ПРОДУКЦІЇ І ВИКОРИСТАННЯ РЕСУРСІВ 112 Тема 4. Розробка маркетингової програми 112 4.1. Суть і зміст маркетингової програми сільськогосподарського підприємства 112 4.2. Аналіз і прогнозування кон'юнктури ринків сільськогос- подарської продукції 116 4.3. Маркетингова цінова політика підприємства 127 4.4. Планування асортименту, якості, каналів і строків реалізації продукції 132 4.4.1. Планування асортименту продукції та його онов- лення 132 4.4.2. Планування якості продукції 135 4.4.3. Планування каналів реалізації продукції 139 4.4.4. Планування строків реалізації продукції 144 4.5. Реклама в маркетингових програмах сільськогосподарських пі-дприємств 148 4.6. Прогнозування обсягів продажу 150 Тема 5. Планування оптимального поєднання галузей у господарстві 153 5.1. Обґрунтування змін у галузевій структурі підприємства і перспектив розвитку рослинництва, тваринництва та промис-лових виробництв 153 5.2. Традиційні методи планування галузевої структури підприємс-тва 159 5.3. Обґрунтування і вибір критерію оптимальності та економіко-математична модель задачі оптимального поєднання галузей 161 5.4. Аналіз одержаних результатів та використання їх для складання перспективних і поточних планів господарства 164 Тема 6. Обґрунтування виробничої програми з тваринництва 169 6.1. Обґрунтування планової продуктивності у тваринництві 169 6.2. Планування відтворення стада, виробництва і використання продукції 179 6.3. Послідовність планування оптимальної кормової бази підприємства 187 6.4. Планування потреби в кормах 189 6.5. Обґрунтування страхових фондів кормів 193 6.6. Планування забезпечення потреби в кормах 196 Тема 7. Обґрунтування виробничої програми з рослинництва 201 7.1. Планування використання земельних угідь, підвищення їхньої родючості 201 7.2. Планування та програмування врожайності сільськогос- подарських культур 206 7.3. Обґрунтування планових посівних площ, виробництва і вико-ристання продукції рослинництва 214 7.4. Планування насінництва 223 7.5. Планування нагромадження і внесення добрив 225 7.6. Планування захисту рослин 233 Тема 8. Планування промислових виробництв 238 8.1. Обґрунтування вибору і розмірів промислових вироб- ництв 238 8.2. Планування обсягів виробництва та асортименту продукції 243 8.3. Обґрунтування ефективних способів зберігання продукції 246 8.4. Планування собівартості й рентабельності продукції 253 Тема 9. Планування в особистих господарствах населення (ОГН) 259 9.1. Об'єктивна необхідність, зміст та особливості планування в ОГН 259 9.2. Обґрунтування виробничої програми ОГН. Планування обсягів каналів, строків і цін реалізації продукції 263 9.3. Планування взаємовідносин ОГН з іншими аграрними, переро-бними та агросервісними підприємствами 269 9.4. Особливості планування витрат і собівартості продукції в ОГН 271 9.5. Обґрунтування економічної і соціальної ефективності сільсько-господарського виробництва в ОГН 280 9.6. Перспективи розвитку ОГН в Україні 283 Тема 10. Планування використання основних засобів виробництва 288 10.1. Планування техніко-технологічного розвитку підприємства 288 10.2. Планування обсягів механізованих робіт, використання техніки і витрат на її експлуатацію 292 10.3. Планування амортизаційних відрахувань та віднесення їх на об'єкти калькуляції 300 Тема 11. Планування обслуговуючих виробництв 305 11.1 Обслуговуючі виробництва та особливості їх планування 305 11.2. Планування вантажоперевезень і використання автомо- білів 306 11.3. Планування витрат і собівартості автотранспортних ро- біт 317 11.4. Планування роботи живого тягла 320 11.5. Планування потреби та використання електроенергії 323 Тема 12. План з праці та соціального розвитку колективу 327 12.1. Планування затрат праці й чисельності працюючих. Баланс трудових ресурсів 327 12.2. Планування фонду оплати праці 331 12.3. Планування продуктивності праці 336 12.4. Зміст та організація розробки плану соціального розвитку колективу 340 12.5. Планування поліпшення житлових і культурно-побутових умов працівників 342 12.6. План підготовки кадрів і підвищення їхньої кваліфікації 347 12.7. Планування поліпшення умов праці та охорони здоров'я 349 Частина ІІІ. ПЛАНУВАННЯ СОБІВАРТОСТІ ПРОДУКЦІЇ І ФІНАНСОВИЙ ПЛАН ПІДПРИЄМСТВА 352 Тема 13. Планування витрат і собівартості продукції 352 13.1. Противитратний механізм та його роль у зниженні собівар-тості продукції 352 13.2. Методи планування витрат і собівартості продукції 357 13.3. Норми і нормативи у плануванні витрат 361 13.4. Планування витрат на виробництво продукції 368 13.5. Визначення планової собівартості продукції 382 13.6. Використання ПК при плануванні витрат і собівартості продукції 388 Тема 14. Фінансовий план підприємства 392 14.1. Фінансовий план, його будова і зв'язок з іншими розділами плану 392 14.2. Оцінка фінансового стану підприємства 394 14.3. Планування реалізації продукції, цін, прибутку і рента- бельності 399 14.4. Визначення точки беззбитковості виробництва 404 14.5. Бюджет готівки 409 Тема 15. Організація та контроль виконання планів 415 15.1. Організація виконання планів 415 15.2. Предмет контролю 416 15.3. Методи контролю 419 Частина IV. ПЛАНУВАННЯ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА 423 Тема 16. Стратегічне і перспективне планування 423 16.1. Стратегія підприємства та її елементи. Система стратегіч- них і перспективних планів підприємства 423 16.2. Обґрунтування ринкової стратегії підприємства, забезпе- чення його конкурентоспроможності 429 16.3. Планування інновацій. Стратегічні аспекти технологій у сільському господарстві. Планування освоєння досяг- нень науково-технічного прогресу 438 16.4. Особливості планування в умовах радіоактивного забруд- нення територій 446 Тема 17. Бізнес-планування 452 17.1. Суть, види проектів і моделі управління ними 452 17.2. Бізнес-план та його функції 457 17.3. Структура, зміст і методика розробки розділів бізнес- плану 459 17.3.1. Резюме 461 17.3.2. Галузь, підприємство та його продукція 462 17.3.3. Дослідження ринку і маркетинг-план 465 17.3.4. План виробництва. Потреба та використання ресурсів 468 17.3.5. Організаційний план 471 17.3.6. Фінансовий план 473 17.3.7. Інвестиційний план 478 17.3.8. Оцінка ризиків і управління ними 480 17.3.9. Додатки 482 17.4. Етапи та організація розробки бізнес-плану 483 17.5. Оформлення і стиль бізнес-плану 485 Список літератури 487
|